06 February 2009

Mak bapak budak sekolah zaman sekarang...

Pagi tadi, semasa aku parking kereta di hadapan sekolah, aku nampak sorang mak budak yang berpurdah sedang bercakap dengan jaga sekolah aku.Aku kenal mak budak tu.Tahun lepas aku ajar anak dia.
Aku terus ke pejabat, punch card dan ke bilik guru.Selepas masuk kelas 1 Venus, aku free sampai pukul 10.30.Tetiba Haizy ke tempat Hasenah.
Haizy : Apa citer pagi tadi.Aku tengok mak U tu bukan main lagi.
Hasenah : Dia tak puas hati aku kata kat anak dia.
Haizy : Kau kata apa ?
Aku berminat untuk mendengar apa yang berlaku.Menurut Hasenah, dari bulan lepas dia pesan pada semua murid kelas 1Venus supaya membawa buku lukisan sorang sebuah.Dia kata tak payah beli yang mahal, yang harga RM2 pun tak apa.Janji ada buku lukisan.Lebih tersusun dan kemas.Tak perlu murid2 beli kertas lukisan sekeping setiap kali subjek lukisan.
Semua murid dah bawa buku lukisan tu.Hasenah simpan di dalam kelas.Sampai minggu ni, anak mak budak tu tak bawa juga buku lukisan.Dia tanya kenapa tak bawa.Tempoh diberi cukup lama.Budak tu senyap aje.Hasenah pun kata le" tak ada duit sangat ke sampai buku RM2 pun tak boleh nak beli? kalau tak ada duit cikgu boleh bagi."
Itu aje isunya...Mak budak tu datang sebab tak puas hati.Bagi dia cara Hasenah cakap macam menyindir dia.Macam dia tak ada duit sangat.Macam sengkek sangat.Hek eleh...Itupun nak jadi isu..Aku hairan sungguh la.Pakai purdah...Cikgu cakap macam tu pun nak sentap...Rajin sungguh mai sekolah semata2 nak jumpa cikgu pasal benda remeh tu.Kalau jumpa cikgu pasal perkembangan pelajaran anak2 ada jugak faedahnya...
Itu satu kes.Hari Jumaat sebelum cuti raya Cina hari tu, Norliza diserang oleh bapak budak.Budak 1 Venus jugak.Aku tak ada semasa kejadian tu sebab aku ambil cuti rehat khas.Hasenah la yang cerita kat aku.
Pagi Jumaat tu, Norliza sebagai guru kelas 1 Venus macam biasa masuk kelas.Dia perasan mata sorang budak tu, si M merah dan berair.sekejap budak tu gosok mata dia.Norliza pun tegur la jangan gosok mata kamu.nanti lagi sakit.Jangkit satu kelas nanti.
Tetiba semasa semua guru tengah meeting jam 2 petang, ada suara bapak budak berteriak kat bawah.GPK turun nak tengok apa yang berlaku.Tak lama lepas tu, GPK panggil Norliza turun ke dewan.
Bapak budak tu kata Norliza baling buku kena mata anak dia sampai merah.Tuduhan yang tak betul tu sudah pasti dinafikan oleh Norliza.Norliza kata mata budak tu dah memang merah dan berair masa dalam kelas.Dalam kelas saya mengajar, bukannya membaling buku tak tentu pasal pada budak.Bapak budak tu masih tak puas hati.Siap sindir lagi , cikgu gred DG berapa? Isteri saya pensyarah Politeknik tau.Hek eleh...berlagak tak kena gaya.Yang lawaknya, memang la bini dia pensyarah.Tapi dia tu pencen askar dan sekarang tak kerja.Jadi suri rumah tangga.Jaga anak kat rumah.Tu pun nak angkuh tak kena gaya.Yang hairannya, dia tak bawak sekali anak dia.Dia percaya sangat cakap anak dia.Lain kali, kalau nak hantam cikgu, bawak sekali anak dia.Baru la boleh dengar cerita dua belah pihak.
Dia mahu Norliza minta maaf.Norliza kata kalau dia salah memang la dia minta maaf.Ini dia langsung tak sentuh anak dia.Macam mana nak minta maaf.Dalam bebelan yang tak tentu hujung pangkal bapak budak tu pun balik...
Nampaknya kedua2 kes awal tahun ni kelas 1 Venus.Kelas yang aku ngajar tu.Aku mangsa amukan mak bapak yang seterusnya???Minta jauhkan dari bahaya...Kekadang, sikap mak bapak budak yang cepat melatah membantutkan hasrat dan semangat cikgu.Aku senang aje.Aku ikut rentak mak bapak.Dulu aku bagi kerja rumah, ada mak bapak komplen anak depa bukan robot.Hah...sekarang memang aku tak bagi kerja rumah.Hanya kerja dalam kelas sahaja.Setiap hari Jumaat saja aku bagi kerja rumah.tu pun tak banyak.Maalum la anak depa bukan robotkan...Kerja tak siap ??? Tak kuasa aku nak denda anak depa...Aku bagi nasihat aje...Kalau ada perubahan.Good.tapi kalau dah memang memanjang budak yang sama buat kerja cincai, kerja tak pernah siap...aku cuma cakap " Ikut kamulah.Kamu yang hendak pandai.Kamu malas cikgu tak rugi apa2.Gaji cikgu tetap jalan..Nak rotan??? Tak kuasa aku.Nanti ada pulak mak bapak yang datang serang aku...Itu kehendak mak bapak zaman sekarang.Aku cuma mengikut rentak mereka...

2 comments:

  1. mak bapak dah xpecaye kat guru lg..
    padahal anak2 diorang yang nakal..

    sorry tumpang lalu...heheh....

    ReplyDelete
  2. Itulah...ramai mak bapak sekarang tak belajar menghormati guru, anak pon turut tak reti menghormati guru. mana lerr nak datang keberkatan ilmu. itu yang budak sekarang jadi macam2.

    ReplyDelete

saya suka baca komen anda...saya amat menghargainya.