20 December 2008

Kenangan di raya haji


daging masak hitam yang aku masak.



kari daging yang aku masak raya haji tadi.



Setiap kali raya tidak kiralah raya puasa atau raya haji, setiap orang ditugaskan memasak masakan masing2 hingga selesai.Hari Raya Puasa hari tu, aku masih di PD.Jadi, aku tidak merasai kemeriahan kesibukan memasak juadah hari raya.Aku balik kampung pada pagi raya kedua.
Mak aku cerita pada hari raya puasa tadi family aku masak nasi beriani lauk ayam masak merah, kari daging dan acar.Masa aku balik raya kedua hari tu, mak aku ada tinggalkan lauk ayam masak merah kat aku.Nasi dah licin.Mak aku kata ramai adik-beradik yang jauh2 datang rumah masa raya puasa tadi.Sampai nasi beriani tak cukup.Kena masak nasi putih pulak.Sesiapa yang datang belah petang, makan kuih raya aje lah.Sebab semuanya dah licin.
Raya haji ni, mak aku nak buat pulut pasung aje.(pulut yang diikat dalam daun pisang dan dikukus).Petang sebelum raya tu, abang long datang ke rumah bawak 5 kilo daging dan 4 ekor ayam.Mak aku tugaskan aku masak kari daging.
Aku pun dengan tekunnya menyiapkan kari daging tu.Bahan2 menumis sudah disediakan oleh kakak ipar dan anak buah.Aku kata kat mak aku banyaknya nak masak kari, apa kata separuh lagi daging tu kita masak daging masak hitam.Mak aku kata ikut sukalah.
Kalau kat rumah aku, aku masak kari tak pernah bubuh santan.Nak kurangkan kolesterol.Tapi kari daging ni, mak aku nak bubuh santan.Biasalah, orang dulu2 kalau kari tak letak santan bukan kari namanya.Aku ikut ajelah cakap mak.Lagipun santan tak payah beli.Mesin aje kelapa yang berlambak kat rumah tu.
Lepas kari daging tu masak, aku masak pulak daging masak hitam.Aku hantam saja resepi dia.Janji ada kaler hitam.Tengah aku masak tu, abang long sibuk masak ayam masak merah.Mak pulak sibuk masak pulut.Kak Cik sibuk bakar ikan keli.Nak makan petang nanti.Aku siap pesan jangan lupa buat air asam sekali.Aku merasa banyak kali sebab takut tak sedap.Dah la masak sampai 3 kilo.Selalu kat rumah aku, aku masak setengah kilo je.Setelah tambah apa yang patut, akhirnya siap sudah daging masak hitam aku tu.
Masa makan nasi petang tu( merangkap makan tengah hari dan malam)daging masak hitam aku tu laku.depa kata sedap...cewah tahun depan mak aku kata aku lagi tangkap kontrak masak kari daging dengan masak hitam.

No comments:

Post a Comment

saya suka baca komen anda...saya amat menghargainya.