18 December 2008

Hentikan anak minum dengan botol???



Tahun depan Danial akan berumur 5 tahun.Anis pula akan 4 tahun.Dalam usia sebegini, dua2 masih menyusu dengan botol lagi.Sehari lebih kurang 10 botol susu yang diminum oleh anak aku tu.Sekarang selera meraka berubah sikit.Mereka hendak campuran susu, milo dan gula.Danial pula sudah pandai bancuh sendiri susu dia.Untuk memudahkan Danial, aku sudah campurkan susu Dugro, Milo dan gula dalam bekas.Botol susu aku susun dalam rak sebelah bekas tu.Air masak pula aku masukkan dalam ' drink jar' dan letakkan atas meja.Jadi, Danial dapat bancuh air dia sendiri tanpa menyusahkan aku dan tertumpah sana sini.Aku ajar Danial cara bancuh air.
Mula2, masukkan 5 camca campuran susu,Milo dan gula tu dalam botol.Kemudian masukkan air.Tutup botol tu dan goncang sambil tutup lubang puting tu guna jari.Yang best tu, secara tak langsung aku dah mengajar Danial tu mengira.Aku dengar dia kira " one,two,three, four, five" sambil masukkan susu dalam botol.Tapi, kekadang sampai time malas dia, aku jugak yang kena bancuhkan.Kalau sampai angin rajin dia, susu Anis pun dia bancuh sekali.Aku pun puji le " pandainya anak mama bancuh Milo".Dia pun dengan senyum2 hisap susu dia sambil cakap "mmm...sedapnya".
Member sekolah aku ada yang hentikan anak minum susu dengan botol semasa anak berumur 2tahun setengah lagi.Dengan alasan takut gigi anak jongang.Betul ke andaian tu? aku dah surf internet kata tak ada bukti saintifik yang mengatakan hisap susu dengan botol boleh menyebabkan gigi anak jongang.Aku tengok gigi anak aku tak ada la jongang pulak walaupun gigi hubby aku agak ' mancung'(he..sorry bang..terngumpat sikit).Ada jugak member sekolah yang tak bagi aku beri minum Milo pada anak dengan alasan nanti gigi anak hitam dan rongak.Aku tengok gigi anak aku putih je.Tak rongak la pulak walaupun ramai rakan sebaya dengan anak aku yang rongak gigi mereka.
Dulu, ada kawan sekolah yang agak senior jugak Kak Normala nama dia.Anak2 dia pandai2 gak.Aku tanya Kak Mala sampai umur berapa Kak Mala hentikan minum susu dengan botol? Kak Mala kata sampai anak dia tak mahu minum dengan botol dengan sendirinya.Tak payah paksa.Secara semulajadi dia berhenti sendiri.Dia cerita anak dia yang nama Akhmal semasa sekolah tadika balik je sekolah terus cari botol sebab sepagi tak jumpa botol susu dia.Bila dah pekena 2 botol susu baru dia buat kerja lain.Anak dia tu aku tengok pandai dan handsome je.Tak jongang pun gigi dia.Aku setuju dengan pendapat Kak Mala.Bagi aku, selagi anak aku minum susu dengan botol tu tidak memberi mudarat aku tak akan paksa diaorang berhenti...Lagipun, minum susu tu kan ke minuman yang berkhasiat.So, tak payah pening2 kepala nak hentikan depa minum susu dengan botol tu...Apa pendapat anda ???

No comments:

Post a Comment

saya suka baca komen anda...saya amat menghargainya.