18 November 2009

Danial dan Anis berat hati nak pindah...

Husna besar dan Husna kecil member Danial dan Anis di Lukut...


Sudah aku ceritakan pada Danial dan Anis yang kami akan berpindah...Pindah ke Kedah.Danial dan Anis nampaknya sudah faham keadaan ini.Setiap hari mereka mengira dan menghitung hari.Rakan-rakan baik mereka juga sudah maklum hal ini."Danial dengan Anis nak pindah Kedah," sering aku dengar kata-kata itu diucapkan oleh rakan baik mereka.


"Adik seronok tak nak pindah? sengaja aku duga hati Anis."Tak seronok la mama.Kat Kedah tak ada Husna.Tak ada taman mainan..."jawab Anis."Nanti Danial tak ada kawan," Danial pulak mencelah dengan wajah yang nampak agak risau.


Ya, aku akui.Danial dan Anis cuma ada 4 orang kawan baik di sini.Husna kecik,Husna besar,Adam dan Amri.Memang ramai budak-budak yang sebaya.Tetapi, mereka agak memilih sedikit dalam berkawan.Rakan mereka aku perhatikan bukanlah budak-budak yang lasak atau nakal.Budak-budak yang agak lasak,saling bertumbuk-tumbuk,ludah-meludah bukanlah kategori rakan pilihan mereka.Rakan mereka yang aku lihat satu kepala dengan mereka budak-budak yang agak baik dan bermain dengan cara yang agak berdisiplin.Amat jarang aku lihat mereka berkelahi atau bermasam muka.Bukan aku yang mengapi-apikan mereka.Mereka sendiri yang memilih kawan begitu.Apa yang mereka main ialah bermain basikal keliling taman di hadapan rumah dan bermain ala-ala pondok-pondok.


Aku katakan pada mereka di Kedah nanti lagi ramai kawan-kawan.Apa yang penting kena bijak berkawan dan jangan buat sombong...


Anis aku tidak begitu bimbang sangat.Dia pandai bergaul dan berkawan.Danial sahaja yang memilih sikit dalam berkawan.Selalunya kawan Anis adalah kawannya juga...Danial nampaknya sudah meminta aku belikan basikal baru untuknya untuk bermain ke Kedah nanti.


Nampaknya, isu berpindah ini bukan sahaja turut merisaukan aku tetapi juga turut memberi kerisauan kepada anak-anakku.


Mulai hari ini akan aku ajar anak-anakku.AYAQ.bukan lagi AIR...MAIN ACI LIGAN bukannya MAIN KEJAR-KEJAR...yang lain...belajarlah secara beransur-ansur...

1 comment:

  1. tahniah cikgu. saya gagal berpindah.kecewa dan sangat sedih.semoga cikgu dan family akan hepi selalu....

    ReplyDelete

saya suka baca komen anda...saya amat menghargainya.